Ostatni rok przyniósł wiele innowacji i trendów, które będą kontynuowane w 2023 roku. Co jednak czeka na nas z nowości marketingowych na ten rok?
Przeanalizowaliśmy najważniejsze raporty o trendach i predykcjach na ten rok tworząc subiektywne zestawienie tych, które uważamy za najważniejsze i warte zwrócenia szczególnej uwagi.
Wykorzystanie sztucznej inteligencji w produkcji contentu i akcjach marketingowych
W świecie, w którym każdy produkt można znaleźć w sieci i liczba produktów jest ogromna, firmy muszą się czymś wyróżniać na tle swojej konkurencji. Nie da się ukryć, że obecnie dobrą formą wyróżnika stała się sztuczna inteligencja, którą większość z nas kojarzy dzięki chatu GPT. AI staje się coraz to bardziej nieodłączną częścią użytkownika. Sam chat jest tego przykładem, ale warto wspomnieć również o platformie Midjourney, dzięki której można w kilka chwil wygenerować grafikę bardzo dobrej jakości.
Dwa wspomniane wyżej programy będą zdecydowanym trendem marketingowym w 2023 roku. Chat GPT będzie kluczowy dla content marketingu oraz SEO, w którym już teraz można wygenerować bardzo dobry jakościowo tekst z zachowaniem wszystkich zasad copywritingu. Natomiast Midjourney sprawdzi się doskonale przy content marketingu. Zdecydowanie ten format przyniesie wiele korzyści pod względem reakcji i organicznego zasięgu.
Video w formacie tiktokowym
Ciężko obecnie znaleźć w swoim otoczeniu osobę, która nie znałaby aplikacji TikTok. Kto z niej korzysta, ten wie, jak łatwo jest zatracić się podczas przeglądania tzw. „TikToków”. To świetnie udowadniają dane, w których TikTok króluje nad innymi aplikacjami pod względem dziennego spędzania czasu. Według raportu przygotowanego przez „datereportal.com” przeciętna osoba spędzała na TikToku średnio prawie 24 godziny miesięcznie.
Jednym z powodów może być to, że w dobie komputerów ludzka zdolność do koncentracji uległa znacznej zmianie. Według badania przeprowadzonego przez Microsoft, długość uwagi aktywnych użytkowników mediów społecznościowych spadła z dwunastu do ośmiu sekund.
Ilość oferowanych treści na platformach internetowych znacznie przewyższa ilość informacji, które człowiek jest w stanie przyswoić. Z tego powodu użytkownik preferuje obecnie krótkie materiały video, które są dynamiczne, żywe, kolorowe i w dobrej jakości. Dodatkowo, treści na TikToka tworzone są w formacie pionowym, dzięki czemu materiały są przyjazne dla urządzeń mobilnych, z których korzysta się o wiele bardziej niż z desktopa.
Krótkie formy w pionowym formacie odniosły na tyle wielki sukces, że za trendem powędrował YouTube wprowadzając na platformie tzw. “Reelsy”, które są odwzorowaniem tiktokowej idei przekazywania treści. Warto więc pochylić się nad materiałami wideo, które będą odpowiadały temu formatowi.
Obecność w nowych aplikacjach – dalszy rozwój TikToka i BeReal
Wspomniana wyżej rosnąca popularność TikToka staje się wyzwaniem dla marketerów, którzy choć mieli możliwość poznać wartość reklamową TikToka w 2022 roku, będą musieli teraz zmierzyć się z nią na jeszcze większą skalę. Promowanie firm na tej aplikacji na różne sposoby stanie się jeszcze bardziej popularne.
Przy okazji rosnącej popularności warto zwrócić uwagę na dość nową aplikacje – BeReal, która choć powstała w 2020 roku, to swoją zapadła w głowie użytkowników dopiero 2 lata później. Aplikacja swoją popularność zawdzięcza spontaniczności. Raz dziennie każdy otrzymuje powiadomienie o treści „it’s time to be real” i ma 2 minuty na uwiecznienie tego, co robi w tym konkretnym momencie. Krótki czas na wykonanie zdjęcia ma za zadanie uniknąć pozowania oraz sztuczności. Co prawda na tej aplikacji nie ma jeszcze możliwości promocji swojej firmy lub postów, jednakże marketerzy powinni być czujni i obserwować rozwój BeReal.
Szczerość i autentyczność komunikacji
Przykład BeReal pokazuje, że szczerość i autentyczność jest w modzie, dlatego warto zadbać o to w swojej komunikacji marketingowej. Marki, które prowadzą swoją komunikacje w taki sposób, odnotowują wzrosty w liczbie osób, które przy decyzji zakupowej wracają właśnie do tej marki. Warto rozważyć pojawienie się na wspomnianej aplikacji BeReal, co powinno znacznie pomóc w komunikowaniu wspomnianych wartości.
Pokolenie Alfa
Obecnie mamy do czynienia już nie z generacją Z czy Y. Z 2010 do 2025 roku kształcimy i będziemy kształcić pokolenie Alpha, które nie zna innego świata niż świat cyfrowy. Co ciekawe, to nie marketerzy wyznaczają trendy dla Generacji Alpha, a same dzieci i epoka technologiczna, w której się urodziły.
Alfy z łatwością wejdą w interakcję z produktami takimi jak okulary VR, autonomiczne samochody, systemy rozpoznawania głosu, a także inne fantastyczne technologie – takie jak roboty, czy inteligentne domy. Co więcej, wszystkie te produkty staną się codziennością dla nowego pokolenia.
Według badań University of Iowa, 90% 2-letnich dzieci swobodnie korzysta z tabletu. Najczęstsze formaty treści konsumowanych i generowanych przez Alfy to Prank-i, Wyzwania, DIY (do it yourself), unpacking, sitcomy i streaming.
Jak podaje Ofcom, 53% użytkowników w wieku od 5 do 8 lat preferuje zabawne filmy. Alfy wybierają absurdalnie humorystyczne treści, a także platformy i aplikacje o podobnym formacie – TikTok, Like App i YouTube – gdzie filmikami można dzielić się z rówieśnikami. Aby filmik spodobał się Alfie, musi też wywołać emocje – zdziwienie i rozbawienie bezsensowną sytuacją.
Profil konsumencki nowego pokolenia jest ściśle związany z ich rodzicami. Kształtują ich produkty, które millenialsi kupują dla swoich dzieci – zabawki, odżywki dla niemowląt, gadżety, ubrania, programy edukacyjne i kursy.
„Internet of Toys” to szybko rozwijający się sektor, którego docelową grupą odbiorców są właśnie dzieci Alfa. Przykładem może być amerykański producent zabawek Mattel, który przygotował specjalną kolekcję Hello Barbie przy użyciu technologii AI. Lalka potrafi rozpoznawać mowę i prowadzić dialog z dzieckiem podczas zabawy.
O czym warto pamiętać w kampaniach online w 2023 roku?
Rok 2023 będzie dalszym rozwojem trendu związanych z video marketingiem, jednakże warto poszerzyć go o format tiktokowy. Ważne będzie również uwzględnianie sztucznej inteligencji przy działaniach marketingowych, co pozwoli nam uzyskać niekonwencjonalność, ale również zaoszczędzi trochę czasu (często też pieniędzy) przy tworzeniu treści lub grafik.
Równie ważne będzie komunikowanie takich wartości jak szczerość i autentyczność. Pomocna będzie przy tym aplikacja BeReal, która ciągle rośnie pod względem popularności i zapewne kwestią czasu jest, jak pojawi się tam możliwość reklamy. Trzeba również pamiętać o nowym pokoleniu – Alfa, do którego można trafić z pewną gamą produktów.
Chcesz skonsultować z nami swoją strategię marketingową? Umów się na spotkanie z naszym ekspertem!