Marketing internetowy daje bardzo duże możliwości ze względu na dużą ilość narzędzi oraz na duże możliwości docierania do wyselekcjonowanej grupy. Jest to jednak bardzo szerokie pojęcie. Aby działania były skuteczne trzeba łączyć wiedzę z zakresu zachowań konsumenckich, znajomość technologii i możliwości platform reklamowych oraz należy zadbać o wysoką jakość kreatywnych materiałów w komunikacji.
Zebraliśmy najważniejsze elementy skutecznych działań w środowisku internetowym. Sprawdź czy masz je wszystkie!
1. Strategia działań
Opracowana strategia porządkuje nam wszystkie działania w taki sposób, aby realizować najważniejsze dla nas efekty. Reklama w internecie może realizować bardzo różne cele: od budowania świadomości, przez zaangażowanie, wsparcie etapu rozważania, do sprzedaży i budowania lojalnej bazy klientów. Zazwyczaj cele te ubiera się w lejek konsumenta.
Ważne jest, żeby zadbać o każdy etap tego lejka, ponieważ działa on zgodnie z „zasadą minimum” czyli najmniej zadbany element ogranicza nam całość działań. Przykładowo, jeżeli nie zadbamy o odpowiednie budowanie świadomości naszej marki i oferty, nie wygenerujemy później sprzedaży poza osobami, które już nas znają i dokonywały zakupów wcześniej.
2. Kampanie płatne w mediach społecznościowych
Ze względu na swoją popularność najważniejsze platformy to obecnie Facebook i Instagram. Działania w mediach społecznościowych możemy podzielić na działania organiczne (publikowanie postów na wallu) oraz działania płatne (reklama). To właśnie odpowiednio prowadzona kampania płatna dzięki szerokim możliwościom targetowania może w dużym stopniu przyczynić się do zwiększenia wyników sprzedażowych. Kluczowe jest precyzyjne wybranie grupy docelowej. Warto korzystać z opcji zawężenia i dobrać optymalną grupę nie za szeroką nie za wąską.
Warto również wykorzystywać retargeting ze strony oraz na użytkowników podobnych (lookalike).
3. Kampania w Google Ads
Największą zaletą kampanii w Google jest docieranie do osób, które aktywnie szukają w danym momencie informacji lub produktów z naszej branży. Taka reklama zazwyczaj w największym stopniu przekładają nam się na efekty sprzedażowe. Jeżeli prowadzimy sklep internetowy to podstawą są reklamy produktowe. Wymaga to integracji sklepu z Google Merchant Center.
4. Materiały wideo
Wszystkie materiały, które wykorzystujemy w komunikacji powinny być wysokiej jakości. Chodzi tu zarówno o wykorzystywane obrazy jak i teksty. Jednak to materiały wideo mogą zrobić prawdziwą różnicę. Wideo jest formatem najbardziej porządanym w komunikacji marketingowej, zwłaszcza na etapie budowania świadomości. Filmy z jednej strony najbardziej przykuwają uwagę i angazują użytkowników, z drugiej strony algorytmy najchętniej promują ten rodzaj treści. Nie musi to być profesjonalny i drogi w produkcji spot. Może to być wywiad z ekspertem, relacja z wydarzenia, czy po prostu wypowiedź eksperta firmy o produkcie. Wystarczy film nagrany telefonem, mikrofon i ładny kadr.
Przykładowe wideo z ekspertem:
5. Analityka
Przewagą marketingu internetowego nad innymi kanałami jest możliwość precyzyjnego zmierzenia niemal wszystkich zdarzeń i zachowań. Punktem wyjścia jest implementacja Google Analytics i dobre poznanie tego narzędzia aby widzieć i rozumieć co dzieje się na naszej stronie internetowej. Następnym krokiem jest zdefiniowanie konwersji – czyli takich zachowań, które są przez nas porządane i które zbliżają użytkownika do zakupu naszego produktu lub usługi. W przypadku sklepu internetowego końcową konwersją będzie zakup, ale można zdefiniować zachowania poprzedzające go, np. dodanie produktu do koszyka. Dzięki temu algorytmy Google czy Facebooka będą skuteczniej optymalizowały wyniki kampanii, wiedząc jakie cele chcemy osiągnąć.
Podsumowanie
– Należy zacząć od opracowania strategii działań marketingu internetowego. Określić cele, budżety, komunikację. Zadbać o każdy element lejka konwersji użytkownika starając się zidentyfikować wąskie gardła.
– Pamiętaj o obecności w najważniejszych kanałach: Facebooku i Google i wypełnić je wysokiej jakości materiałami w tym wideo.
– Ważne, aby zadbać o odpowiednie zaimplementowanie i ustawienia narzędzi analitycznych w tym odpowiednie zdefiniowanie konwersji.
– Obserwuj wyniki, skuteczność wszystkich działań i na bieżąco optymalizować tak, aby w ramach budżetu osiągać jak najlepsze wyniki biznesowe.
Jeżeli potrzebujesz audytu dotychczasowych kampanii lub chcesz poukładać działania w spójną strategię, skontaktuj się z nami!