
Coraz częściej w branży marketingu internetowego mówi się o rosnącym znaczeniu wskaźnika Attention Span, czyli uwaga i zainteresowanie użytkownika, których nie odzwierciedlają popularne wskaźniki takie jak CPM czy kliknięcia. Wiele firm z branży rolnej i nie tylko wykorzystuje reklamę internetową, aby dotrzeć do swoich potencjalnych klientów. Które reklamy są jednak skuteczne? Czy przyciągają uwagę odbiorców, czy też są ignorowane? W celu znalezienia odpowiedzi na te pytania przeprowadziliśmy badanie eyetrackingowe, które pozwoliło nam na dokładne zbadanie zachowań wzrokowych rolników podczas przeglądania banerów internetowych na stronach o tematyce rolnej. Czytaj dalej, aby poznać wyniki naszego badania i dowiedzieć się, jakie banery reklamowe dotyczące traktorów najlepiej przyciągają uwagę rolników.
Celem badania eyetrackingowego było zbadanie zachowań wzrokowych rolników podczas przeglądania banerów reklamowych na portalach o tematyce rolnej, by określić elementy, które przyciągają najwięcej uwagi, oraz najlepsze typy banerów w osiąganiu celów reklamowych. Badanie przeprowadziliśmy dzięki technologii dostarczonej przez RealEye.io wykorzystującej kamerę internetową do badania eyetrackingowego na próbie 30 użytkowników związanych z branżą rolną, którzy przeglądali fikcyjny portal z dwoma rodzajami banerów o różnym umiejscowieniu. Elementy banerów były oceniane pod kątem ich skuteczności w przyciąganiu i utrzymaniu uwagi rolników, a wyniki zostały przedstawione w formie raportu.
Porównanie kluczowych parametrów badania eyetracking pomiędzy kreacjami
Proste reklamy z produktem na białym tle lepsze niż efektowne wizualizacje w środowisku portali branżowych Porównaliśmy dwa typy reklam: jedna prostsza, ukazująca traktor na jednolitym białym tle, druga z efektowną wizualizacją i bogatym tłem.

Reklama z białym tłem osiągnęła lepsze wyniki niż efektowna wizualizacja. Użytkownicy skupiali na niej uwagę znacząco częściej (30% więcej razy), dłużej skupiali na niej uwagę (37% więcej spędzonego czasu) i częściej wracali do niej wzrokiem (41% częściej). Reklama z wizualizacją jedynie nieco szybciej przyciągała spojrzenie badanych (jedynie 11% szybciej). W przebodźcowanym środowisku branżowego portalu internetowego, gdzie jest spore zatłoczenie treści, dużo reklam i linków do artykułów, a użytkownik szybko chce znaleźć interesujące go treści lepiej jego uwagę mogą łapać prostsze banery reklamowe, z większą ilością przestrzeni, bardziej skupiające wzrok na produkcie.
Elementem najbardziej przykuwającym wzrok w obu kreacjach było hasło „Siła inteligencji”. W ramach badania sprawdziliśmy również jak na przyciągnięcie uwagi wpływa umiejscowienie banerów. Na przykładowej stronie z artykułem, który miał przejrzeć każdy badany, umieszczono dwa banery w różnych miejscach.

Baner położony na środku strony, między akapitami tekstu przyciągnął znacznie więcej spojrzeń niż ten umiejscowiony z prawej strony w relacji 62:19.
Modelka skutecznie przykuwa uwagę ale kosztem uwagi poświęcanej na sam produkt
Postanowiliśmy sprawdzić czy modelka na kreacji pomaga w przykuciu uwagi użytkowników. W naszym badaniu przedstawialiśmy zestaw wizualizacji, na jednym prezentowany był produkt razem z modelką, na drugim efektowne zdjęcie traktora na polu.
Okazało się, że modelka bardzo skuteczniej przykuwała uwagę w pierwszym momencie. Czas do pierwszej fiksacji zdjęcia z modelką względem zdjęcia samego traktora był 4 krotnie szybszy (0.25 sek : 1.37 sek). Nie zaobserwowano istotnych różnic pomiędzy badanymi płciami. Jednak po wyodrębnieniu obszaru zdjęcia prezentującego sam produkt okazało się, że traktor na zdjęciu z modelką przykuwał uwagę na krócej niż na zdjęciu drugim (średnio 0.95 sek : 1.18 sek). Oznacza to, że modelka skutecznie przykuwa uwagę, jednak skupia ją na sobie kosztem prezentowanego produktu, dlatego lepiej stosować kreacje pokazujące sam produkt.
Porównaliśmy kreacje ciągników marki New Holland i Claas Obie marki wykorzystują w swoich kampaniach wizerunkowych futurystyczne i efektowne wizualizacje prezentujące ciągniki w akcji. Postanowiliśmy porównać je i określić, które kreacje skuteczniej przykuwają uwagę.
Badanie obu kreacji nie wykazało istotnych różnic między nimi. Czas uwagi poświęcanej na każdy z nich był niemalże taki sam (1.75 sek vs 1.79 sek), podobnie wyglądała liczba spojrzeń (209 fiksacji vs 207 fiksacji). Kreacje osiągnęły podobne wyniki na większości badanych parametrów. Oznacza to, że skuteczność reklam tych producentów pod kątem przykuwania uwagi użytkowników jest podobna. Elementami, które najbardziej przykuwały wzrok w obu kreacjach były kabina kierowcy ciągnika oraz koło. W przypadku kreacji firmy Claas dodatkowo uwagę przykuwał ciągnięty agregat uprawowy.
