Loading

Wprowadzenie

Od marca 2024 roku, strony internetowe i aplikacje staną przed nową kluczową aktualizacją dotyczącą przetwarzania zgód użytkowników. Google, kontynuując swoje zobowiązanie do ochrony prywatności danych, wprowadza nową wersję Consent Mode – Consent Mode v2. Zgodnie z komunikatem firmy, wdrożenie tego rozwiązania będzie wymagane dla wszystkich stron internetowych i aplikacji.

Konsekwencje nie wdrożenia Consent Mode v2 są znaczące. Bez spełnienia nowych wytycznych, strony internetowe i aplikacje zostaną pozbawione możliwości zbierania danych oraz tworzenia grup RTG czy personalizacji reklam. W świetle tych zmian, priorytetem staje się wdrożenie nowych wytycznych przed 6.03.2024 r., aby zapewnić ciągłość działań zgodnych z politykami prywatności Google.

Czym jest Consent Mode v2?

Jest to rozwiązanie Google, dostosowane do aktualnych regulacji i standardów Unii Europejskiej. CM umożliwia zbieranie danych dostosowanych do poziomu udzielonej zgody. Nowy Tryb Zgody wymaga od strony, aby wszystkie rodzaju skrypty odpowiedzialne za zbieranie danych analitycznych, marketingowych czy ustawienia ciasteczek, zostały załadowane dopiero po udzieleniu zgody od użytkownika. W przeciwieństwie do poprzednich wersji, gdzie dane były zbierane automatycznie, teraz użytkownik ma pełną kontrolę nad udzielaną zgodą i może w dowolnym momencie zrezygnować z pomiaru swoich działań. Dzięki temu, narzędzie to zapewnia większą przejrzystość i ochronę prywatności dla użytkowników. Przy braku udzielonej zgody, przekazywane do narzędzi Google informacje są anonimizowane. W kontekście Google Analytics 4, wszelkie występujące niekompletne dane są uzupełniane przez zastosowanie modelowania konwersji oraz analizy zachowań użytkowników.

Wdrożenie Consent Mode wymaga zastosowania systemu do zbierania zgód od użytkowników (Cookie Management Platform). Te specjalistyczne usługi umożliwiają właścicielom stron internetowych skuteczne i zgodne z prawem uzyskiwanie zgód od użytkowników oraz zarządzanie danymi w sposób transparentny i elastyczny.


Jak wprowadzić  Consent Mode?

Krok 1: Określenie Sposobu Pozyskania Zgody

Pierwszym krokiem jest uzyskanie dostępu do platformy Cookie Consent Management Platform, która będzie przekazywać dwa kluczowe parametry: ad_user_data oraz ad_personalization. Jednymi z najczęściej stosowanymi platformami są Cookiebot oraz OneTrust, które automatycznie przekazują wymienione parametry.

Krok 2: Konfiguracja Cookie Banner

W drugim etapie implementacji GCM-V2 należy upewnić się, czy Cookie Banner jest poprawnie skonfigurowany do zbierania zgód na stronie internetowej. Spełnienie wymogów prawnych, takich jak RODO, oraz wyraźne informowanie użytkowników o celach zbierania danych są kluczowe. Ponadto, należy zapewnić oferowanie różnych kategorii plików cookie oraz umożliwić użytkownikom łatwe zarządzanie preferencjami.

Krok 3: Wdrożenie Consent Mode-V2

Trzeci krok obejmuje odpowiednią konfigurację w Google Tag Managerze. Należy dodać nowe parametry: ad_personalization i ad_user_data do tagów, co jest niezbędne dla personalizacji reklam i przetwarzania danych użytkownika.

Krok 4: Weryfikacja Wdrożenia

Ostatnim etapem jest sprawdzenie, czy wdrożenie działa poprawnie. Należy skorzystać z narzędzi deweloperskich lub konsoli przeglądarki, aby potwierdzić, że system zarządzania zgodami efektywnie komunikuje się z Google Tag Manager, przekazując niezbędne informacje do warstwy danych.

Podsumowanie

Google Consent Mode v2 stanowi istotną aktualizację, która gwarantuje zgodność z najnowszymi wymogami prawnymi oraz zapewnia ochronę prywatności użytkowników. Dzięki zastosowaniu trybu zgody od Google, administratorzy stron internetowych mają możliwość efektywnego zbierania danych oraz oceny efektywności swoich inicjatyw marketingowych, z pełnym poszanowaniem prywatności odwiedzających. Implementacja tej aktualizacji jest kluczowa dla zachowania wysokiej skuteczności działań promocyjnych.

Zainteresował Cię ten temat? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc rozwinąć się Twojej firmie w Internecie.

Polecane wpisy

Polecane wpisy