Loading

Wizerunek aplikacji TikTok na przestrzeni ostatnich lat uległ dużej zmianie. Kojarzony na początku z Musical.ly, uważany był za aplikację przeznaczoną dla dzieci i nastolatków. Odpowiednia promocja marki i liczne zmiany wprowadzone w aplikacji sprawiły, że TikTok stał się przystępny dla każdej grupy wiekowej.

Fenomen aplikacji polega głównie na tym, że każdy może stać się twórcą i montować wideo z zakresu swoich zainteresowań. Dzięki temu, na TikToku znajdziemy wideo o przeróżnej tematyce, nie tylko rozrywkowej. Dostępnych jest wiele treści edukacyjnych, tutoriali czy cykli poradnikowych. Kolejną przewagą aplikacji jest fakt, że wystarczy jedno krótkie wideo, aby dotrzeć do szerokiego grona nowych odbiorców!

Czy na TikToku znajdzie się też miejsce dla branży rolniczej? #rolnictwo

Nasze poszukiwania rozpoczęliśmy od hasztagów, czyli specjalnych fraz, dzięki którym użytkownicy mogą odszukać konkretne wideo. Najpopularniejszy hasztag związany z branżą rolniczą #rolnictwo został wyświetlony 538 milionów razy! Na naszej liście znalazły się też hasztagi takie jak #rolnik #polskirolnik #kochamrolnictwo. Tak duże liczby świadczą o tym, że odbiorcy na TikToku angażują się również w wideo związane z tą branżą.

Ponadto, w lipcu i sierpniu wśród najpopularniejszych w Polsce hasztagów na całym TikToku, te związane ze żniwami miały drugie i szóste miejsce w rankingu. Oznacza to, że społeczność rolnicza wyróżnia się i stanowi jedną z większych i bardziej aktywnych.

Analiza najpopularniejszych hasztagów na Polskim TikToku (lipiec, 2022), źródło: TikTok Creative Center

Skoro wiemy już, że znajdziemy w aplikacji pasjonatów rolnictwa, nic nie stoi nam na przeszkodzie, aby zacząć publikować własne treści.

Zaangażowanie w rolniczego TT potwierdzają też prywatne profile poświęcone danej tematyce. Ludzie chętnie dzielą się swoimi doświadczeniami związanymi z uprawą ziemi i hodowlą zwierząt – mają też przy tym niemałą widownię! Do najpopularniejszych kont zaliczają się profile takie jak: Rolnik.nieprofesjonalny (41,3K obserwujących), Dorisanka (20K obserwujących).


Swój udział na TikToku mają też konta firmowe, które śmiało zaznaczają swoją obecność w mediach społecznościowych. Znajdziemy tutaj profile takie jak: steyr_traktoren_official czy newholland_offical. Na polskim TikToku wciąż mało firm rolniczych promuje swoją działalność. Aplikacja zyskuje jednak coraz większe uznanie wśród przedsiębiorców i z czasem coraz więcej firm będzie się decydować na planowanie swoich działań marketingowych również na tym kanale.

Czy z TikToka korzystają osoby rzeczywiście prowadzący gospodarstwa czy dzieci i nastolatkowie?

Wciąż istnieje powszechne przekonanie, że TikTok to platforma, z której korzystają tylko nastolatkowie i dzieci i nie ma tam osób decyzyjnych. Postanowiliśmy sprawdzić jak wygląda przy filmach o tematyce rolniczej i przeanalizowaliśmy komentarze i profile osób, które angażują się pod tymi filmami.

W komentarzach obserwujemy, że użytkownicy dzielą się swoimi doświadczeniami, pytają o technikalia, wzajemnie sobie doradzają. Zdecydowana większość komentarzy pod filmami rolniczymi sugeruje, że są tam obecne osoby, które prowadzą gospodarstwo i są decydentami. Zdjęcia profilowe również sugerują starszy wiek.

Przykładowe komentarze z opublikowanych filmów o tematyce rolniczej. Źródło: TikTok

Ponadto, analiza demograficzna osób angażujących się w treści związane z rolnictwem pokazuje, że największą grupą wśród tych użytkowników są osoby w wieku 25-34 lat, które stanowią połowę wszystkich angażujących się użytkowników.

Demografia osób angażujących się w filmy o tematyce rolniczej. Źródło: TikTok Creative Center

Okazuje się więc, że na TikToku znajdziemy wartościowe z punktu widzenia marketingu branży rolniczej osoby decyzyjne, prowadzące gospodarstwo, chętnie angażujace się w publikowane treści. Dodatkowo, koszt dotarcia do tych osób jest dużo mniejszy niż na innych platformach społecznościowych.

Jak wygląda płatna promocja na TikToku?

Oprócz tworzenia treści organicznych i rozbudowywania profilu, warto rozważyć też płatną promocję. Reklamy na TikToku pomagają dotrzeć wideo do szerokiego grona odbiorców i tym samym przyciągną więcej obserwujących do Twojego profilu. Planując płatną promocję na TikToku należy przede wszystkim przemyśleć do jakiej grupy odbiorców ma ona dotrzeć. TikTok Ads Manager oferuje kilka opcji targetowania reklam. Oprócz wyboru lokalizacji, wieku i płci, możemy ustawić konkretne zainteresowania naszych użytkowników, ustalić z jakimi wideo i jakimi twórcami chętnie wchodzą w interakcję oraz po jakich hasztagach wyszukują nowych treści. W przypadku branży rolniczej najlepiej sprawdzi się opcja związana z wyborem zainteresowań. Panel reklamowy proponuje kilka fraz, które pomogą dotrzeć do odpowiednich użytkowników:

Agriculture, Forestry, Animal Husbandry & Fishing, Big farm, Farmer, Farmhouse, Farm animals, Family farm, Organic farming, Agriculture Crop production.

Dane zainteresowania, zawężone na osoby powyżej 18 roku życia tworzą grupę 1,290,000-1,578,000 osób. I to właśnie do tylu osób może dotrzeć reklama Twojej marki! Warto wykorzystać ten potencjał i zwiększyć rozpoznawalność firmy, dzięki atrakcyjnej kreacji wideo.

Jak stworzyć skuteczną reklamę?

Jeżeli znasz już swoją grupę odbiorców, warto dopasować do niej przekaz reklamowy. Aby tworzyć skuteczne reklamy na TikToku, należy zrozumieć specyfikę aplikacji. Największą popularnością cieszą się tutaj krótkie, dynamiczne wideo. TikTok rekomenduje używać w reklamach krótkich formatów od 9 do 15 sekund. W reklamie najważniejsze jest parę pierwszych sekund, to one decydują o tym czy użytkownik pominie nasze wideo czy obejrzy reklamę do końca. Na TikToku najlepiej sprawdzają się reklamy, które wcale na nie nie wyglądają! Dodaj do swojej reklamy muzykę z popularnej playlisty, skorzystaj z panujących trendów, a Twoje wideo będzie miało szansę stać się viralem.

W TikTok Ads Managerze istnieje kilka opcji tworzenia reklamy. Na TikToku nie musimy mieć założonego konta, aby tworzyć kampanie reklamowe, dlatego popularnym rozwiązaniem jest dodawanie nowych wideo, specjalnie przygotowanych pod reklamy.

Istnieje też możliwość promowania już wcześniej dodanych na profil treści, czyli Spark Ads. Spark Adsy są bardzo atrakcyjnym rozwiązaniem, ponieważ nie tylko docierają do szerokiego grona odbiorców, ale również podbijają wyświetlenia na Twoim profilu. Dzięki Spark Adsom możemy szybciej rozbudować profil na TikToku i uzyskać dużo obserwujących. Opcją wartą przemyślenia są też współprace z influencerami. Tak samo jak na innych portalach społecznościowych, influencerzy wzbudzają duże zaufanie swoich odbiorców, a promowane przez nich produkty wydają się bardziej wiarygodne niż w zwykłej reklamie. Pamiętaj jednak, by wybrać twórcę, który swoimi treściami pokrywa się z tematyką Twojej firmy. Dzięki temu łatwo dotrzesz do swoich potencjalnych klientów.

Czy warto inwestować czas i pieniądze w działania na TikToku?

Aplikacja TikTok stale się rozwija i zyskuje na popularności. Na polskim rynku wciąż jeszcze niedoceniana, kryje duży potencjał i coraz więcej firm decyduje się na kampanię z jej udziałem. Warto zaistnieć na aplikacji zanim wyprzedzi Cię konkurencja!

Jeżeli jesteś zainteresowany wsparciem w marketingu internetowym Twojej firmy, skontaktuj się z nami!

Polecane wpisy

Polecane wpisy