Loading

Media społecznościowe stały się niezwykle ważnym narzędziem w dzisiejszych czasach, kiedy to konsumenci spędzają coraz więcej czasu online. TikTok, jako jedna z najpopularniejszych platform wideo, stał się aplikacją, na której rolnicy spędzają najwięcej czasu ze wszystkich popularnych aplikacji:

Źródło: Gemius Megapanel 08.2023

Jak więc efektywnie wykorzystać tę platformę do celów marketingowych? Odpowiedź na to pytanie znajduje się w wynikach badania eyetrackingowego, które przeprowadziliśmy na najpopularniejszych filmach reklamowych z branży rolnej na TikToku. W artykule tym omówimy nasze badanie oraz przedstawimy rekomendacje, które pomogą firmom rolniczym osiągnąć sukces na tej platformie.

Metodologia Badania

Badanie przeprowadziliśmy dzięki technologii dostarczonej przez RealEye.io na próbie 40 osób związanych z branżą rolną. Polegało na monitorowaniu ruchów gałek ocznych użytkowników TikToka podczas oglądania filmów reklamowych o tematyce rolniczej. Analizowaliśmy, które filmy przykuwały uwagę, gdzie skupiał się wzrok oglądających, oraz jakie emocje wywoływały. Zestawialiśmy wyniki z krzywą oglądalności, czyli jak długo użytkownicy oglądali dany film. Oto główne wnioski z naszego badania:

1. Logo Firmy – Świadomościowe vs. Angażujące

Twórcy reklam na TikToku często zadają sobie pytanie czy pokazywać logotyp marki na początku spotu.

Badanie wykazało, że najlepszym rozwiązaniem jest publikowanie filmów zarówno z logotypem, z celem zasięgowym i bez logotypu z celem pod zaangażowanie. TikTok zapewnia szerokie dotarcie w bardzo korzystnych kosztach CPM. Zaobserwowaliśmy, że wyświetlenie logotypu na środku filmu w pierwszych sekundach zapewnia jego bardzo dobrą ekspozycję, zobaczy go większość oglądających, natomiast wiąże się z szybszą ucieczką użytkownika do następnego filmu.  

Mapa cieplna spojrzeń
Krzywa oglądalności filmu reklamowego z logo na początku filmu

Drugi typ filmów to angażujące treści, w których produkt lub logo mogą być pokazywane w dalszej części filmu. Głównym celem tych filmów jest przykuwanie uwagi poprzez ciekawe czy humorystyczne treści. Obserwujemy tutaj znacznie łagodniejszą krzywą odpływu użytkowników, ale tylko część dotrwa do momentu ekspozycji produktu lub logo.

Rekomendacja: Firmy rolnicze powinny rozważyć stosowanie obu typów filmów. Filmy świadomościowe mogą być skuteczną formą budowania świadomości marki, podczas gdy filmy angażujące mogą przyciągnąć uwagę potencjalnych klientów i wywołać większe zaangażowanie.

2. Wykorzystywanie humoru i memów

Badanie wykazało, że treści humorystyczne i memy skutecznie przykuwają uwagę i generują pozytywne emocje. To może tworzyć pozytywne skojarzenia z marką lub produktem. Oglądający często bardziej reagowali emocjonalnie na treści, które sprawiały, że się śmiali.

Wykres pokazujący skok pozytywnych emocji w momencie zaprezentowania produktu. Link do filmu

Rekomendacja: Firmy rolnicze powinny rozważyć wykorzystanie humoru i memów w swoich filmach reklamowych na TikToku. To może pomóc w budowaniu pozytywnego wizerunku marki i przyciąganiu uwagi użytkowników.

3. Obecność Twarzy w Filmach

Badanie wykazało, że filmy, w których mamy twarz osoby mówiącej, były bardziej skuteczne. Oglądający skupiali swoją uwagę na osobie wypowiadającej się, zwłaszcza jeśli była to dynamiczna i energetyczna wypowiedź. Filmy takie charakteryzowały się łagodnym przebiegiem krzywej oglądalności. W jednym z filmów wezwanie do działania pod koniec filmu skutkowało znacznym wzrostem wskaźnika klikalności CTR:

Charakterystyka filmu w trybie selfie – łagodny odpływ oglądających, 20% obejrzało film do końca, wzrost wskaźnika CTR pod koniec filmu w momencie wezwania do działania. Link do filmu

Rekomendacja: Firmy rolnicze powinny rozważyć umieszczanie twarzy osoby mówiącej w swoich filmach reklamowych. To może pomóc w bardziej osobistym połączeniu z użytkownikami i zwiększeniu efektywności reklamy.

4. Wpływ Influencerów

Ciekawym wnioskiem z naszego badania jest to, że filmy nagrywane przez influencerów były znacznie bardziej skuteczne pod względem przykuwania uwagi niż filmy nagrywane przez markę. Influencerzy potrafią przyciągnąć uwagę kilkukrotnie skuteczniej niż firmy same w sobie. Filmy pogrupowano w trzy kategorie: filmy przeformatowane z innego wideo (np. z youtube), filmy firmowe przygotowywane pod TikToka i filmy reklamowe nagrywane przez influencerów. Filmy nagrywane przez influencerów utrzymywały 45% oglądających przez pierwsze 2 sekundy, dwukrotnie więcej niż podobne filmy publikowane przez firmę i ponad 6xkrotnie więcej niż filmy stanowiące przeformatowanie z innych filmów:

Średni wskaźnik oglądalności 2 sekund w trzech kategoriach filmów reklamowych

Rekomendacja: Firmy rolnicze powinny rozważyć współpracę z influencerami na TikToku. To może być kluczowym elementem ich strategii marketingowej na tej platformie.

Podsumowanie

Wyniki naszego badania eyetrackingowego na TikToku pokazują, że skuteczna reklama w branży rolniczej na tej platformie wymaga zrozumienia specyfiki użytkowników oraz dostosowania treści do ich preferencji. Wykorzystywanie humoru, obecności twarzy w filmach oraz współpraca z influencerami to kluczowe czynniki sukcesu. Firmy rolnicze, które uwzględnią te rekomendacje w swoich strategiach marketingowych, mają szansę osiągnąć sukces na TikToku i dotrzeć do nowych klientów w innowacyjny sposób.

Polecane wpisy

Polecane wpisy