
Czyli poradnik o tym, jak tworzyć viralowe treści dla młodszego pokolenia.
Gdzie Gen Z szuka pracy?
LinkedIn? Pracuj.pl? Okazuje się że nie tylko! Według badania WiseRabbit, Media społecznościowe są kluczowym źródłem informacji dla pokolenia Z, również w kontekście znalezienia wymarzonego pracodawcy. Aż 82 proc. badanych w wieku 15-25 lat jako główne źródło wiedzy o świecie wskazuje Instagram, a 74 proc. TikTok.
Przeważającą większością użytkowników Instagrama są młodzi. Aż 20% użytkowników to kobiety w wieku 18-24 a 14% to mężczyźni (również w tym wieku). W przypadku TikToka z platformy korzysta 25% kobiet i 17.9% mężczyzn w wieku od 18 do 24 lat.
Co to oznacza? Otóż to, że aby dotrzeć do kandydatów w wieku 18 – 26 lat, należy bardzo mocno kłaść nacisk na media społecznościowe, w Polsce w szczególności na dwie platformy którymi są TikTok oraz Instagram. Brak reprezentacji marki pracodawcy na tych platformach znacznie zmniejsza prawdopodobieństwo, że kandydaci z tego pokolenia nie tylko będą chcieli, ale i w ogóle znajdą naszą ofertę.
Zadbaj o konto karierowe
Zarówno Reels’y jak i TikToki są treściami, które z natury bardzo krótko żyją na platformie, ale i na swoim profilu lubią być w towarzystwie podobnych do siebie filmików. Dlatego też warto zadbać o osobny kanał komunikacyjny, tylko i wyłącznie dla treści EBowych. Częstą praktyką firm jest wrzucanie treści rekrutacyjnych czy wartości firmy w ogólne konto, co nie daje odpowiedniej przestrzeni dla treści promujących markę pracodawcy i tworzy nam chaos komunikacyjny. Jeżeli jest taka możliwość, rekomendujemy stworzyć dedykowane konta o nazwie traktującej o jej EB charakterze, np. @karierawXXX @XXXkariera.
Często, w trendach, krótko, zwięźle i na temat
W tej części przedstawię 10 głównych wskazówek w kontekście tworzenia oraz wstawiania treści Employer Brandingowych na obie platformy:
–Twórz przede wszystkim krótkie i zwięzłe treści. Rekomendowany czas takiego merytorycznego Reelsa czy TikToka to maksymalnie 30 sekund. Zadbaj o to, aby kreacja była treściwa i atrakcyjna dla pokolenia Z. Przykładowo może odnosić się do najnowszych kulturowych fenomenów (koncerty Taylor Swift).
–Treści nagrane telefonem lepiej się klikają. Niestety (albo i na korzyść naszego budżetu) algorytm obu platform bardzo lubi treści nagrane telefonem, nie wysokobudżetowe montaże. Zadbaj o dobre światło oraz dźwięk, dobrze jest zainwestować w małą lampę i mikrofony na bluetooth.
–Pamiętaj o napisach! Ogromna ilość użytkowników obu platform ogląda je na wyciszeniu – dlatego też kluczowym elementem treści jest wrzucenie ich transkrypcji. W tej kwestii z pomocą przychodzi nam CapCut – aplikacja generująca tekst bezpośrednio z video.
–Oddeleguj opiekę nad kanałami SoMe konkretnemu teamowi. Prowadzenie kanałów na SoMe jest pracochłonnym obowiązkiem. Bez przekazania tego tasku odpowiednim osobom, może dojść łatwo do zaniedbań.
–Treści merytoryczne najlepiej przeplatać z trendami. Tworzenie zabawnych, luźnych treści jest tak samo ważne, jak TikToki czy Reelsy stricte merytoryczne. Bardzo często to trendowa treść kreuje nam viral a co za tym idzie – większy ruch na naszym profilu.
–Obserwuj podobne konta aby się zainspirować… oraz pomóc algorytmowi. Obserwowanie kont innych agencji marketingowych oraz EB pomoże nam szybko przygotowywać nasze treści, oraz wbić się z algorytm takich treści wśród użytkowników obserwujących podobne konta.
–TikToki wrzucaj w godzinach popołudniowych, reelsy najlepiej przed południem. Taką wskazówkę podpowiada nam głównie informacja o największym ogólnym ruchu na platformie wśród młodych. Najlepszą praktyką jest jednak sprawdzenie statystyk na swoim koncie i wrzucanie treści z uwzględnieniem tego, kiedy to Twoi obserwujący najczęściej przeglądają platformę.
–Zarezerwuj sobie godzinę tygodniowo w kalendarzu na tworzenie treści. “Robienie TikToków” łatwo jest zrzucić na ostatnie miejsce na liście priorytetów w biurze. Dzięki zarezerwowanej z góry godzinie w ciągu tygodnia, łatwo będzie nam utrzymać konsekwentność we wrzucanych treściach, tak aby na każdą platformę mogły wpaść przynajmniej 3 kreacje tygodniowo.
–Konsekwentność jest kluczem do sukcesu. Nie ma nic gorszego dla algorytmu jak zaniedbania w kontekście częstotliwości wrzucania TikToków czy Reelsów. Zadbajmy o zapas kreacji, tak aby w każdym tygodniu mieć treści do wrzucenia, a zasięgi mogły iść tylko w górę.
–Have fun with it! 🙂 Tworzenie TikToków samo w sobie może być świetną integracją dla zespołu.
Nie poddawaj się!
Początki na obu platformach bywają trudne. Czasami potrzeba kilkunastu czy kilkudziesięciu kreacji, aby finalnie algorytm wypchnął nasze treści i aby zaczęły się one “klikać”. Nie zniechęcaj się pierwszymi wynikami! Potrzeba również trochę czasu, aby algorytm nauczył się naszych treści i kierował je do odpowiednich odbiorców. Treści przygotowane jednak według naszych wskazówek, mają znacznie większe szanse na miano “viralu”. Powodzenia!
źródła:
WiseRabbit, 2022
www.websiterating.com, maj 2024 (Raport Danych)
Napoleon Cat: Użytkownicy Instagrama w Polsce, kwiecień 2023
Zainteresował Cię ten temat? Skontaktuj się z nami i sprawdź, jak możemy pomóc rozwinąć się Twojej firmie w Internecie.